7 ژوئن 2023 - طبق تحقیقات جدید دانشگاه استرالیای جنوبی که در مجله بین‌المللی علوم غذایی و فن آوری منتشر شده است، خیار دریایی(جانورانی از رده ی خارپوستان) که یک غذای لذیذ دریایی در برخی مناطق آسیا است، همچنین یک عنصر کلیدی در پیشگیری از دیابت است.

محققان با بررسی خواص دارویی خیار دریایی (Holothuria scabra)، دریافتند که خیار دریایی خشک شده ی فرآوری شده با عصاره های نمکی می تواند ترکیبی را که با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است، مهار کند و در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

تا به امروز، هیچ عامل درمانی تجاری برای مهار تشکیل ترکیباتی، به نام "محصول نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGE)" ارائه نشده است.

محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته، زمانی تشکیل می شوند که پروتئین ها و/یا چربی ها با قندهای موجود در جریان خون ترکیب شوند. این محصولات وقتی به میزان زیادی در بدن انباشته شوند، عوارض دیابت از جمله بیماری قلبی، آلزایمر، پارکینسون، بیماری کلیوی و سرطان را افزایش می دهند.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Permal Deo از UniSA، گفت: درک اینکه چگونه ترکیبات زیست فعال موجود در خیارهای دریایی می توانند AGEها را مهار کنند، می تواند به کشف راه هایی برای محافظت در برابر بسیاری از بیماریها کمک کند.

او افزود: ما می دانیم که تجمعAGE ها با عوارض دیابت نوع 2 مرتبط است، بنابراین استراتژی های ممانعت از تشکیل آنها ممکن است خطر ابتلا به عوارض دیابت را کاهش دهد. ترکیبات جدید فعال بیولوژیکی در گیاهان دارویی و غذاها عوامل درمانی بالقوه ای برای جلوگیری از عوارض دیابت هستند.خیار دریایی به داشتن طیف وسیعی از خواص درمانی، از جمله خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی معروف است، بنابراین ما می خواستیم ترکیبات زیست فعال آنها را به عنوان مهارکننده های AGE بررسی کنیم.

دکتر Deo افزود: ما دریافتیم که خیار دریایی خشک شده ی فرآوری شده با عصاره های نمکی و کلاژن می تواند به طور قابل توجهی تولید AGEها را با کاهش طیف وسیعی از متابولیت های مرتبط با قند در بدن مهار کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

در سراسر جهان، حدود 422 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و سالانه 1.5 میلیون مرگ مستقیماً به این بیماری نسبت داده می شود.

تقریباً 60 درصد از تمام موارد دیابت نوع 2 را می توان با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی به تاخیر انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

شواهد محکم حاصل از این مطالعه نشان می دهد خیار دریایی فرآوری شده می تواند به عنوان یک محصول غذایی کاربردی برای کمک به مبارزه با شروع دیابت و عوارض آن استفاده شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-06-sea-cucumbers-marine-delicacy-deter.html